Ero on aina iso elämänmuutos – Näin pääset kohti uutta alkua

Vaikka eroon olisi osannut valmistautua, ei sen käsitteleminen koskaan ole helppo prosessi. Lue asiantuntijan vinkit helpottamaan vaikeaa ajanjaksoa.

Avioliiton tai parisuhteen päättyminen mullistaa usein koko elämän ja saattaa aiheuttaa akuutin kriisin eron osapuolissa. Eroa voivat seurata myös ahdistuminen ja toimintakyvyn alentuminen.

Reaktioon vaikuttaa, onko itse suunnitellut eroa vai onko ero tapahtunut entisen puolison aloitteesta. Vaikka eropäätös ei olisikaan yllättänyt, voi erosta silti tulla shokki.

– Ero on useimmiten niin iso muutos ja muutos pelottaa aina, kertoo Väestöliiton pari- ja perhesuhteiden asiantuntija Minna Jaakkola.

– On aivan hyväksyttävää olla ihan rikki ja että toipuminen kestää.

Iällä ja parisuhteen kestolla voi olla vaikutus omaan reaktioon. Eron käsittelyyn ja sen aiheuttamiin tunteisiin vaikuttavat myös aikaisemmat kokemukset parisuhteista ja eroista.

– Eron aikana voivat nousta mieleen aiemmin koetut tunteet ja ne saattavat sekoittua sen hetkisiin tunteisiin, Jaakkola tarkentaa.

Tärkeää on ottaa vastuu omasta toipumisestaan, vaikka olisikin eron ainakin joutunut kohtaamaan ikäviä asioita. Eroprosessia ei tule kiirehtiä ja se on jokaisella erilainen, mutta omalla asenteella ja teoilla voi olla suuri merkitys.

1. Hyväksy ja käsittele omat tunteesi

Erossa pintaan nousee usein vahvoja tunteita. Myös negatiiviset tunteet kuuluvat eroon eikä niitä tule säikähtää tai hävetä.

– Kun on halunnut olla toisen kanssa ja rakentaa yhteistä tulevaisuutta, on todella luonnollista olla pettynyt ja vihainen, Jaakkola toteaa.

Omien tunteiden tiedostaminen ja niiden purkaminen ovat tärkeä osa eron käsittelyä. Tunteiden pakeneminen saattaa vain kostautua myöhemmin. Mikäli tunteista on hankala puhua, voi niitä myös kirjoittaa ylös.

– Vaikeidenkin tunteiden purkaminen on avain eteenpäin. Osalla eron jälkeinen biletyskausi saattaa olla merkki tunteiden ja niiden käsittelemisen pakenemisesta.

Viha on yksi eron jälkeen usein pintaan nousevista tunteista. Viha auttaa irrottautumaan entisestä kumppanista, ja osalla eroprosessissa voi auttaa, että listaa esimerkiksi ikäviä asioita kumppanista. Entisen puolison haukkumista lapsille ja läheisille tulee kuitenkin välttää.

Osa saattaa olla vihainen myös itselleen siitä, ettei kaikki mennytkään suunnitellusti.

Jos kotona on ollut tosi raskas ilmapiiri, sen loppuminen voi olla helpotus. Tällöin eron jälkeen ei välttämättä koe samalla lailla pettymyksen, vihan ja katkeruuden tunteita.

2. Anna itsellesi aikaa

Erosta toipumiselle ei ole olemassa aikataulua, jota kaikkien tulisi noudattaa, vaan eron käsitteleminen ja siitä ylipääseminen ovat erittäin yksilöllisiä prosesseja.

– Erokriisi on yleensä iso ja sen vuoksi on vaikea sanoa aikamääreitä, minkä puitteissa toipuminen tapahtuu.

Oma aika ja energia kannattaa keskittää normaaliin arkeen ja sen pyörittämiseen. Erityisesti lasten kannalta on tärkeää, että arki särkyy mahdollisimman tasaisena ja aikaa vietetään yhdessä jopa tavallista enemmän. Myös uusista harrastuksista voi olla apua, sillä ne vievät ajatukset muualle.

Tärkeintä on kuitenkin antaa itselleen toipumisrauha ja hyväksyä, että erosta yli pääseminen vie aikaa.

– Se on mielestäni hyvin lohdullinen ajatus, että erosta ei tarvitse toipua tietyssä ajassa, vaan itselleen voi antaa rauhassa aikaa, Jaakkola tiivistää.

3. Hae rohkeasti apua

Parisuhteen päättyminen on tapahtuma, jonka moni on joutunut käymään elämässään läpi. Omien tunteidensa kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan vertaistukea löytyy yleensä lähempää kuin arvaakaan.

– Kenenkään ei tarvitse ajatella, että erosta täytyy selvitä yksin, Jaakkola sanoo.

Hän kehottaakin hakeutumaan rohkeasti muiden seuraan ja etsimään keskusteluavuksi ystäviä tai tuttavia, jotka ovat aiemmin käyneet läpi eron.

– Vaikka kaikki käyvät läpi erilaisen eron, ovat siihen liittyvät tunteet usein samankaltaisia, selittää Jaakkola.

Jos pelkkä läheisten tuki ei riitä, tarjoavat useat eri tahot apua eroa läpi käyville. Monilla paikkakunnilla järjestetään eronneille keskusteluryhmiä, joista saa vertaistukea. Apu voi löytyä myös eroseminaarista, jossa edistetään omaa toipumista sekä kehitetään itsetuntemusta.

– Jo muutama tapaaminen keskusteluryhmässä voi auttaa, että saa omia tunteita purettua.

Erityisesti vanhempien tulee pitää huolta myös omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta, sillä aikuisten vointi heijastuu myös lapseen.

– Lasten kannalta on todella tärkeää, että aikuinen hakee apua ja voi hyvin, sanoo Jaakkola.

Vaikka ero on rankka vaihe elämässä, kehottaa Jaakkola näkemään sen myös mahdollisuutena johonkin uuteen.

– Erosta voi oppia paljon ja elämä voi jatkua sen jälkeen toisenlaisena ja jopa parempana kun eron on käsitellyt.

Löydä oma uusi alkusi E-kontaktista! Tutustu palveluun tästä

(Visited 1 540 times, 2 visits today)

Kommentoi

Voit kommentoida nimettömänä, kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

*